Etiketter

Visar inlägg med etikett Mat/Dryck/Bak/Recept. Visa alla inlägg
Visar inlägg med etikett Mat/Dryck/Bak/Recept. Visa alla inlägg

torsdag 15 februari 2018

Lansering av Benella Regnbåge

Förra veckan bjöd Benella fisk in mig till en smyglansering på Berns här i Stockholm. Benella Regnbåge är en premiumfisk och finns att köpa på bl.a. Urban Deli och vissa utvalda Ica Maxi och den smakade helt fantastiskt! Daniel Lakatosz som kom tvåa i Sveriges Mästerkock 2016 gjorde flera smårätter till oss med denna fisk och till det bjöds det på gott bubbel.
Benella Regnbåge minskar övergödningen i Östersjön och innehåller massor av de viktiga omega-3 fettsyrorna EPA och DHA, Benella Regnbåge har även grönlistats av WWF Sverige! Traditionellt sett används fiskfoder som har producerats av fisk från världshaven och som då tillför kväve och fosfor till Östersjön när det används här. Men Benellafiskarna äter ett nytt foder där fiskmjölet och oljan kommer från lokal fisk fångad i Östersjön, vilket innebär att näringsämnen återanvänds och att ingen ny fosfor eller kväve tillförs. Varje Benellafisk sänker istället fosforbelastningen i Östersjön och tillför betydligt lägre halter av kväve. Visst, fisken är lite dyrare men så mycket godare och så mycket snällare mot miljön så kanske något att tänka på nästa gång vi handlar fisk? Vi fick även prova fisken som sushi och jag säger bara MUMS!

måndag 12 februari 2018

Sista måltiden - Korvstroganoff

Nu ska jag presentera den sista rätten i vår matkasse från Matkomfort. Det blev den klassiska maträtten korvstroganoff. I matkassen fanns Roslagsfalukorv, gul lök, stroganoffsås, ekoris och ekoäpplen.
Jag behövde bara skära korven i stavar, steka tillsammans med lökklyftor och sen tömma över den färdiga såsen och låta koka upp. Äpplet skar jag i klyftor och serverade tillsammans med riset. Det gick så fort och det var så enkelt och gott så jag glömde fota när jag la upp maten så det får bli en lite mindre aptitlig bild ;-)
I samarbete med Matkomfort har jag fått en kod att dela med mig av till er som är sugen att testa en matkasse. Ange bara kod Niehoff så får du 150 kr i rabatt i upp till 4 leveranser. De har ingen bindningstid så du kan börja med bara en vecka om du vill men kom ihåg att du måste avsluta med 7 dagars framförhållning. Allt detta och vilka orter de leverera till hittar du på deras hemsida, www.matkomfort.se

fredag 9 februari 2018

Pasta med pesto

Matkomfort fortsätter att glädja våra magar här hemma. Pasta med pesto blev verkligen en höjdare som blev så populär här hemma så barnen ville ha rätten flera dagar i rad så jag fick gå till affären och handla mer ingredienser. Men det går ju inte jämföra köpt pesto men Matkomforts "hemmagjorda" för den var sjukt god! Det som är bra är också att det är så enkelt, bara koka pasta, stek Kronfågels minutstrimlor och blanda ihop allt tillsammans med peston. Om man vill lyxa till det lite så kan man blanda ner lite grädde för att få den krämigare och göra en god sallad att äta till.
 
I samarbete med Matkomfort har jag fått en kod att dela med mig av till er som är sugen att testa en matkasse. Ange bara kod Niehoff så får du 150 kr i rabatt i upp till 4 leveranser. De har ingen bindningstid så du kan börja med bara en vecka om du vill men kom ihåg att du måste avsluta med 7 dagars framförhållning. Allt detta och vilka orter de leverera till hittar du på deras hemsida, www.matkomfort.se

torsdag 1 februari 2018

Hamburgare med Matkomfort

Igår var vi sugen på hamburgare igen så då fick det bli det :-) Matkomfort hade packat ner både nötfärs, egengjord hamburgerdressing, sallad, tomat, potatis och Kringelgårdens surdegsbröd.
Nötfärs på rulle var ju himla smidigt, bara att skära i skivor, platta ut, krydda och steka! Brödet stekte vi i smör och till det gjorde vi rostad klyftpotatis från bakpotatisarna som följde med.
 
Gott att äta surdegsbröd till och vi lyxade även med ost på hamburgarna. Det enda negativa var att det var på gränsen för lite köttfärs men eftersom det fanns mycket tillbehör så blev vi alla mätta ändå!

I samarbete med Matkomfort har jag fått en kod att dela med mig av till er som är sugen att testa en matkasse. Ange bara kod Niehoff så får du 150 kr i rabatt i upp till 4 leveranser. De har ingen bindningstid så du kan börja med bara en vecka om du vill men kom ihåg att du måste avsluta med 7 dagars framförhållning. Allt detta och vilka orter de leverera till hittar du på deras hemsida, www.matkomfort.se

onsdag 31 januari 2018

Familjefavoriter från Matkomfort

För att få tiden att räcka till så har vi den här veckan beställt hem en matkasse från Matkomfort. De har 4 matkassar att välja bland och vi valde Familjefavoriter eftersom den passar barnen bäst. Alla kassar innehåller 4 rätter som är förberedda av en kock och de kräver endast 15-20 minuter att färdigställa. Såserna är färdiga och tillagade från grunden och huvudråvarorna är alltid färska och svenska. Jag tänkte dela med mig av veckans middagar här i bloggen och även dela med mig av de enkla recepten för det följer ju med recept/tillagningstips till alla middagar. Den här veckan började med hamburgare men eftersom vi redan ätit hamburgare 2 gånger förra veckan så valde vi istället Helstekt kalkonbröst.
Jag kryddade kalkonbröstet med salt och peppar och brynte det i smör runt om. Sen la jag kalkonbröstet i en smord ugnsform och in i ugnen på 180 grader i ca. 25-35 min. Sen var det bara att skära köttet i tunna skivor och servera med den med kokt broccoli, rostad klyftpotatis och den färdiga örtgräddsåsen som följde med. Så himla enkelt och så himla gott och helt plötsligt så kändes måndagsmiddagen som söndagsmiddag!
I samarbete med Matkomfort har jag fått en kod att dela med mig av till er som är sugen att testa en matkasse. Ange bara kod Niehoff så får du 150 kr i rabatt i upp till 4 leveranser. De har ingen bindningstid så du kan börja med bara en vecka om du vill men kom ihåg att du måste avsluta med 7 dagars framförhållning. Allt detta och vilka orter de leverera till hittar du på deras hemsida, www.matkomfort.se

måndag 20 november 2017

Decembernyheter på Systembolaget

I fredags var jag inbjuden till en fantastisk vinprovning på Miss Clara Hotell i centrala Stockholm. Tre vinproducenter var på plats för att presentera sina viner som kommer att lanseras på Systembolaget den 1 december. Till vinerna fick vi fantastisk mat där smakerna verkligen gifte sig med varandra. Först ut var Philippe Deval Vouvray Brut som var riktigt god och min favorit och den var perfekt till Blinin med rökt lax, creme fraiche, dill och picklad rödlök!
Philippe Deval Vouvray Brut
Nr: 7922 Pris: 115 kr
Ursprung: Loire, Frankrike
Producent: Albert Besombes
Distribution: 214 butiker

Sen fick vi prova Cava Aurelia Gran Reserva 2013 som också var super gott! Att dricka Cava till mat är vi inte så vana vid men kan verkligen rekommenderas och något som jag kommer att dricka oftare framöver. Till den åt vi Serranolindad kyckling med pumpapuré.
Cava Aurelia Gran Reserva 2013
Nr: 7923 Pris: 139 kr
Ursprung: Penedès, Spanien
Producent: Castell d’Age
Distribution: 76 butiker

Vi avslutade med ett fantastiskt rött vin som heter Morellino di Scansano Reserva DOCG 2013. Till det vinet fick vi äta grillad biff med sotad silverlök och dragonskum.
Morellino di Scansano Riserva DOCG 2013
Nr: 2029 Pris: 149 kr
Ursprung: Toscana, Italien
Producent: Morisfarms
Distribution: 141 butik
Tre fantastiska viner som jag verkligen kan rekommendera och de kommer som sagt att finnas på Systembolaget från den 1 december.

fredag 17 november 2017

Lindt Chokladverkstad

Alla som någon gång smakat Lindt choklad vet hur magiskt gott det är och hur chokladen bara smälter i munnen! Så när Lindt bjöd in till Chokladverkstad så tackade jag självklart JA!
 
Lindts egen chokladmästare Ernst flögs hit från Schweiz för att lära oss hur man gör Lindorkulor, ni kan ju bara gissa hur gott det var att stoppa en purfärsk varm Lindorkula i munnen.....
Vi fick även julpyssla och göra julklappar i form av Lindor Jars, Lindor Choko Kabobs och Lindor Snowman Pops. Att fylla en syltburk med Lindorkulor och smycka den med ett vackert sidenband eller snören blir en perfekt gå-bort-present i jul och garanterat uppskattat!
Om man inte gillar att pyssla så kan man även köpa färdiga gåvoförpackningar. Dels Lindor Maxiball som är en stor Lindorkula fylld med mindre Lindor mjölk-chokladkulor eller Lindor Pillowbox Assorted som är en fin kuvertask med blandade Lindorkulor.
Mitt favoritpyssel som jag kommer att göra med barnen i jul blev Lindor Snowman Pops, gör bara så här:
1. Använd ett grillspett.
2. Trä på tre Lindorkulor i vit choklad på spettet.
3. Smält Lindor mjölkchoklad (mörk) och använd en sprits för att göra ögon, näsa och mun.
4. Knyt en halsduk på snögubben med hjälp av ett fint band. Söta, eller hur?
 

måndag 23 oktober 2017

Måltid på bara några minuter

Gillar ni också att man kan få till en riktigt god maträtt på bara några minuter? Visst, man kanske måste ta till halvfabrikat men det kan det vara värt ibland! Jag är ett stort fan av Keldas pastasåser när man snabbt ska få till en god pasta. Jag har nu fått prova Kelda Pastasås Portabellosvamp & ost genom Buzzador och tanken var att jag skulle koka pasta, steka skinka, lök och svamp och sen blanda i såsen och värma upp men i brist på ingredienser så fick det bli korv, lök och fetaost istället och det fungerade minst lika bra!
Har du inte provat Kelda såser så gör det, en lyx i vardagen som ger dig en måltid på bara några få minuter! Recept finns på Keldas hemsida: https://www.arla.se/produkter/kelda/

tisdag 17 oktober 2017

Eriks majonnäser och 100% äpplen!

I fredags var det tydligen räkmackans dag men jag kom på det alldeles för sent men eftersom jag ändå satt uppe och väntade på att Jocke skulle komma hem från jobb så blev det en lyxig nattmacka :-)
På räkmackan provade jag Eriks nya goda majonnäser, chili & lime och citron & dill som jag fått smaka genom Smakbox. I vanliga fall brukar jag bara ha neutral majonnäs men måste säga att det blev väldigt gott med dessa smaksatta. Jag har också provat att äta dessa majonnäser tillsammans med en räksallad och det blev också jätte gott! Räksalladen gjorde jag bara av lite grönsallad, mango, avokado, krutonger, fetaost och räkor. Så himla gott och så himla enkelt!
Min favoritdryck till mat är ett glas vin och jag försöker ofta unna mig det men ibland ska man iväg på något och kanske köra bil och då får det bli en annan favoritdryck nämligen äppelmust. Visste ni att det finns mousserande äppelmust från Kiviks Musteri? Nästan som cider fast mycket godare eftersom det inte finns något tillsatt socker. Ett mycket bra alternativ till vin!
Jag fick även smaka dessa genom Smakbox och då följde det även med äppelmust i tetraförpackningar, man kan välja både med och utan fruktkött och dessa finns nu alltid på vårt frukostbord då de ger en perfekt start på dagen! 100% äpplen och 100% populärt!!!

måndag 16 oktober 2017

Sova över, nyrostat kaffe och god ost

Den här veckan började med ett ryck då jag vaknade och insåg att vi sovit över! Jocke som är "snoozarkung" och typ aldrig stänger av snoozealarmet hade tydligen stängt av helt redan efter den första ringningen och jag som alltid brukar gå upp på andra ringningen. Jag vaknar av ett ryck klockan 8.00, den tiden vi brukar gå hemifrån! Väcker alla, tar fram kläder och packar väskor medan Jocke fixar frukost till barnen, skolan börjar 8.15 och barnen var där 8.25! "Bara" 10 minuter sen! Tur att vi har så nära till skolan och tur att jag har världens bästa och snabbaste barn på morgonen och att jag och Jocke är ett bra inarbetat team!
Phu, nu sitter jag här med veckans första kopp kaffe i lugn och ro, jag har fått ett nytt nyrostat kaffebrev från Koppar på posten så hela lägenheten doftar helt underbart av nybryggt kaffe! Att få hem nyrostat kaffe på posten är verkligen en vardagslyx för oss kaffeälskare! Rekommenderas verkligen och som vanligt får du som bloggläsare 15% rabatt med rabattkoden NIEHOFF. Till veckans första kaffe brukar jag avnjuta ett avsnitt av serien Outlanders, världens bästa serie som går på Viaplay men just den här måndagen finns inget nytt avsnitt :-(  känns trist men jag får kolla lite på Nyhetsmorgon istället innan jag sätter igång och svarar på lite mail.
Genom Smartson har jag även fått testa Kvibille Krämig Cheddarost. Jag har innan förknippat cheddar med hamburgare och bara köpt det som hamburgerost men nu inser jag att den är supergod att även ha på frukostmackan och även barnen gillar den! Den är mild och härligt krämig.