söndag 29 oktober 2017

Halloween på Gröna Lund, vågar du?

Besök Gröna Lund mellan den 27/10-5/11 och fira Halloween om du vågar!!!
Som jag skrev i förra inlägget så var vi inbjudna till smygöppningen av Halloween på Gröna Lund i onsdags. Jag tog med mig en testpatrull i form av mina barn Smilla och Max och deras kompisar Elin och Simon. Tyvärr var inte vädret det bästa då det regnade men barnen var fast beslutsam för att följa med ändå. 3 timmar senare var vi dyngsura och barnen grät och bad om att få åka hem! Ha ha... det var verkligen sjukt läskigt! Vi hade parken nästan helt för oss själva och därmed alla ondskefulla varelser för oss själva också vilket resulterade i att barnen fick lite för mycket uppmärksamhet av dessa hemskheter och när häxorna jagade barnen så blev det för mycket för dem och de ville åka hem.
23 miljoner har Gröna Lund lagt på sitt Halloweenfirande så det är superbra gjort och hela parken har smyckats med 2 500 st pumpor, ett rykande majsfält, fågelskrämmor och uppstoppade väsen.
Lilla Området är anpassat för de yngre besökarna och där finns bara snälla häxor och ett spökmysigt Pettsson och Findushus. En barnföreställning spelas två gånger per dag på lilla scenen, karusellen Tekopparna har blivit häxkittlar, de flygande elefanterna har blivit mumier och Nyckelpigan har blivit Spindelpigan.
När man går över till Stora Området så måste man gå igenom ett rykande majsfält där man knappt ser handen framför sig och sen är man helt plötsligt inne i en skräckzon utan dess like. Förutom att man på hela området får nära upplevelser med ondskefulla levande varelser så finns det fem skräckupplevelser att upptäcka, House of Nightmares som fått nya mardrömmar, Blå Tåget har fått levande (!) spöken, Lustiga huset har blivit Olustiga Huset med massa otrevliga clowner med yxor och ett helt nytt skäckhus, Motel Hell har byggts upp och det huset garanterar 5 av 5 i skräcknivå!!!
Rekommenderad ålder efter klockan 18.00 är 11 år i vuxet sällskap för då sänks mörkret ytterligare över tivolit och då öppnas även Zombie Zone, där man möts av onda väsen och infekterade zombies på nära håll. Det finns även en kyrkogård, Häxans offerplats och Dia de Muertos område där vad som helst kan hända. SVT var på plats för att intervjua barnen :-)
Klockan 20.00 varje kväll visas även en häftig eldshow med Burnt Out Punks på stora scenen.
Om jag ska sammanfatta Gröna Lunds Halloweensatsning så får den högsta betyg av mig! Dock var min testpatrull för ung (7-10 år) för att befinna sig där efter mörkrets inbrott men jag skulle faktiskt kunna tänka mig att åka dit igen med en kompis, vågar du?

Inga kommentarer: