måndag 25 september 2017

Recept på godaste tekakorna

I helgen har Jocke varit iväg och spelat med Shirley Clamp och barnen har sovit hos kompisar så jag har nästan varit ensam hela helgen! Känns både otroligt tråkigt och tomt samtidigt som otroligt skönt och lyxigt, jag har kollat på en hel säsong av serien Outlanders som jag har tänkt se en längre tid och jag har bloggat och jag har bakat. Allt som jag har svårt att annars hitta tid till.
När jag la ut bild på tekakorna på min instagram så lovade jag att dela med mig av receptet för de blev verkligen jätte goda och till och med barnen som är väldigt kräsna när det gäller bröd gav tummen upp. Så här kommer det:

Recept Tekakor:
5 dl vatten
2 dl havregryn
50 g smör
50 g jäst
1/2 tsk bakpulver
4 dl dinkelmjöl eller vetemjöl
1 ägg
1 tsk salt
1/2 dl sirap
ca 8-9 dl vetemjöl 

Gör så här:
1. Koka upp hälften av vattnet.
2. Lägg havregryn och smör i en bunke, häll över det kokande vattnet och rör om tills smöret smält.
3. Tillsätt resten av vattnet. Låt svalna tills vätskan ej är varmare än fingervarm.
4. Smula i jästen och rör tills den löst upp sig.
5. Blanda bakpulvret med dinkelmjölet och tillsätt i degvätskan tillsammans med ägg, salt, och sirap.
6. Kör antingen degen i assistent eller för hand. Tillsätt lite vetemjölet i taget, börja med lite mer än hälften då det varierar mycket hur torra havregrynen och mjölet är. När degen lossnar från kanterna är degen klar.
7. Låt degen jäsa i 30-40 minuter.
8. Kavla ut degen till en höjd på ca 1 cm.
9. Stansa ut cirklar på ca 1 dm i diameter och lägg på bakplåtspapper.
10. Picka bröden med tex en gaffel och låt dem jäsa i ca 30 minuter.
11. Sätt ugnen på 225 grader, baka brödet i 10-12 minuter.
13. Lägg en handduk över och låt svalna.

Inga kommentarer: