fredag 23 december 2016

Godaste lussekatterna!

När man googlar på recept på lussekatter så får man upp hur många som helst! Vissa säger att man absolut ska ha kesella i, vissa säger si och vissa säger så och jag har provat alla varianter känns det som. Men i år är jag tillbaka på ruta ett och tillbaka till det traditionella receptet som jag bakade redan för herrans massa år sen! Jag tror på detta recept och det viktigaste att man ska använda äkta smör och INTE smälta det och INTE snåla på saffranet!
Recept Lussekatter:
ca. 40 bullar
2 paket saffran
2 dl socker
2 msk vatten
50 g jäst
175 g rumsvarmt smör
1/2 tsk salt
ca 13 dl vetemjöl
ev. russin
mjöl till utbakning
1 ägg till pensling
Lägg saffranet i vattnet och rör om. Låt stå ca 30 min.
Skär smöret i tärningar.
Smula jästen och blanda med mjölk, smör, saffran samt vätskan i en maskini ca 15 minuter. Låt jäsa under bakduk i 60 minuter. Om du vill ha russin i degen så lägg dem i lite vatten eller ännu hellre i lite julmust i 30 minuter! Sila sedan.
Ta upp degen på sparsamt mjölat bakbord och knåda lätt och baka ut till lussekatter. Tryck i ev. russin.
Lägg bullarna på bakpappersklädda plåtar och låt jäsa under bakduk i ca 30 min.
Sätt ugnen på 225 grader.
Pensla bullarna med uppvispat ägg och grädda mitt i ugnen ca 8 minuter, låt svalna under bakduk.
 

Inga kommentarer: