onsdag 5 oktober 2016

Recept, bio och monterbygge

Min systerdotter Felicia bor hos oss den här veckan för att hjälpa till med barnen eftersom både jag och Jocke har mycket jobb. Jag har flera visningar plus att jag är ansvarig över Zelected by Houze monter på Hem och Villamässan som går av stapeln torsdag-söndag den här veckan. Imorgon är det en stylingdag då jag och min kollega Carina ska bygga hela montern. Ska bli roligt men av erfarenhet vet jag även att det kommer bli rätt jobbigt.

Idag har säkert ingen missat att det varit Kanelbullens dag! Hela Instagram och Facebook har kryllat av bilder på kanelbullar och självklart har även vi ätit det. Jag provade faktiskt att baka en Kanelbullekladdkaka för första gången och himmel vad gott det blev!
Det här receptet använde jag mig av:

Kanelbullekladdkaka:

200 g smält smör
3 dl socker
1 msk kardemumma
4 ägg
2 1/2 dl vetemjöl

Fyllning:
25 g smält smör
2 msk socker
2 msk kanel
Pärlsocker ovanpå kakan.

Smält smöret och låt det svalna. Tillsätt alla ingredienser och rör ihop till en smet.  Häll smeten i en springform.
Blanda ihop ingredienserna till fyllningen och ringla den över smeten. En rolig grej är att ringla den så att den ser ut som en stor kanelbulle.
Strö över pärlsocker.
Grädda mitt i ugnen 15-20 min.


Ät den tillsammans med grädde och pudra över lite kanel, mums!!!


För att spendera lite tid med Felicia idag så gick vi på bio! Jag har velat se filmen "Bridget Jones Baby" ända sen den kom ut och eftersom Felicia också ville se den så gjorde vi det och den var super rolig! Verkligen värd att se!!!

Inga kommentarer: