torsdag 8 oktober 2015

Recept till en rosa måltid

Nu ska jag visa er vad jag valde att laga med Icas Rosa varor (som jag skrev om här). Jag skar upp en massa grönsaker som jag lät puttra i en god buljong och sen kokade jag glasnudlar till och toppade med blomkålsris, ägg och räkor. Jätte gott blev det och det blev en härlig touch av Asien.


Här är receptet ifall ni också blir sugen att testa.

Citrongräsbuljong med pak choi och nudlar

4 portioner
Ingredienser:

3 citrongräs
1 ½ liter grönsaksbuljong
½ dl japansk soja
1 tsk sesamolja
½ tsk chiliflakes
4 limeblad
1 liten purjolök
8 champijoner eller shitakesvampar
250 gram pak choi
4 ägg
glasnudlar, 4 portioner
250 gram sojabönor
250 gram blomkålsris
1 lime
skalade räkor (till servering)
koriander (till servering)

Gör så här:

1. Koka upp vatten i en kastrull, lägg i äggen och koka dem i 7 minuter. Skölj äggen kalla, skala och dela dem.
2. Krossa rötterna på citrongräset med baksidan av en kniv. Gör en knut av varje citrongräs, så att de blir ”runda”.
3. Ansa, skölj och strimla purjolöken. Skär svampen i kvartar och skär pak choi i klyftor.
4. Koka upp buljongen med citrongräs, soja, sesamolja, chiliflakes och och limeblad i en stor kastrull.
5. Koka nudlarna enligt förpackingens anvisning och spola dem sedan i kallt vatten.
6. Tillsätt purjolök och svamp i buljongen och koka upp. Lägg sean i pak choi, sojabönor och blomkålsris och koka upp.
7. Smaka av buljongen med limesaft.
8. Fördela nudlar i förvärmda djupa tallrikar. Häll över buljong med grönsaker. Lägg i ägghalvor och toppa med räkor och koriander.

Smaklig måltid!

Inga kommentarer: