tisdag 27 oktober 2015

En bra start på degen

Ikväll har jag bakat, jag kände mig lite piggare så därför bestämde jag mig för att göra det. Jag och barnen har varit hemma hela dagen så därför kände jag mig lite rastlös och ville hitta på något. Jag provade Kronjäst nya färdiga surdeg och gjorde ett gott surdegsbröd som vi åt nu ikväll tillsammans med marmelader, färskost och krasse och en god kopp te.


Om ni inte redan provat KronJäst färdiga surdeg så kan jag tipsa om den för det är superenkelt att baka surdegsbröd av den! Den finns som råg- och fullkornsvetemjöl och ikväll gjorde jag fullkornsvete och använde mig av följande grundrecept.

1 påse (150 g) surdeg fullkornsvete.
1/2 pkt färsk kronjäst för matbröd
5 dl kallt vatten
13,5 dl vetemjöl special
2,5 tsk havssalt eller vanligt salt
1 msk oliv- eller rapsolja

Knåda ihop alla ingredienser utom saltet till en smidig deg, ca 10 minuter i maskin eller 15 min för hand. Häll i saltet i slutet.
Låt jäsa till dubbel storlek i bunke med plast i minst 1 timme.
Knåda degen på bordet och dela i 2-3 bitar och forma till valfri form. Sikta därefter lite mjöl över bröden.
Lägg bröden på en plåt och täck med plast, lät jäsa i ca 1 timme.
Sätt ugnen på 260 grader och sätt samtidigt in en tom djup plåt längst ner i ugnen.
Gör 2-3 snitt över bröden precis innan plåten sätts i ugnen, sänk temperaturen till 220 grader. Töm i 1 dl vatten i den tomma, varma plåten.
Grädda mitt i ugnen tills bröden fått fin färg, ca. 20 minuter.
Låt svalna på galler.

För att få mer smak i brödet kan man blanda i olika kryddor, oliver, ost och annat men ikväll nöjde jag mig med att göra ett neutralt bröd för barnens skull och istället kunde vi som ville använda färska kryddor som pålägg istället.


Jag vet att det inte är så bra att äta mackor så här sent men himlars vad gott det är!!!

Inga kommentarer: