måndag 24 augusti 2015

Bästa Formex någonsin!

Det är många som vill gå på Formex men det är tyvärr bara en fackmässa som riktar sig till inköpare. Men de bjuder även in journalister och bloggare så jag brukar alltid behöva gå minst två dagar där jag en dag går runt som bloggare och den andra dagen som inredare.

Årets mässa blev en riktig höjdare, bästa någonsin säger de flesta jag träffat och jag kan bara hålla med! Det var något magiskt med just den här Formex tycker jag, det går inte att sätta fingret på exakt vad som var annorlunda men jag tror att det var själva atmosfären och stämningen i mässhallarna. Alla var så glada och positiva. Inköparna verkade ha stora plånboken med sig och det jublade såklart utställarna över, alla utställare som jag pratade med var super nöjda över årets försäljning och många hade slagit rekord och även sålt slut på flertalet produkter.

I foajén möttes man av denna huskatt som var byggd av kartonger:


och den kunde man gå in i och i magen såg det ut så här:


Redan där förstod man att årets trender handlar om det genuina hantverket, hållbarhet, natur och enkelhet. Det är väldigt trendigt att hålla på med hantverk och äger du en vävstol så är du väldigt trendig :-)


Sen när man gick in i mässhallarna så kom såklart även inslag av det moderna, inte så mycket färger ser man utan mycket av det grafiska, svart/vita men om jag ska lyfta fram någon färg så får det bli rosa och grönt.

Lisa Bengtsson lyfter fram det gröna i sin fina monter:


Klong står för den lite tuffare, modigare inredningen och jag gillar verkligen den här Äng vasen där man kan sticka ner sina blommor på ett väldigt coolt sätt:


Mateus var nog den monter som bjöd på mest färg och jag gillar deras design jätte mycket!


Snygga disktrasor är också viktigt om man är inredningstokig och jag gillar den med fåren så den ser jag fram emot att torka smulor med här hemma. Dessa kommer från Anneko.


Wik & Walsoe visade upp metallic inspirerande produkter. Men även en ny kollektion som heter Bre och är inspirerad av världens glaciärer.


Ylva Skarps tavlor har jag trånat efter länge, jag gillar verkligen den svart/vita konsten men nytt är nu att även hon kommer med lite färg.


Skultuna behöver jag inte skriva något om utan tror det räcker att visa upp deras vackra föremål som man inte kan annat än att älska:


Sagaform visade upp sin populära produktserie i Ek som heter Oval Oak. Nytt är att det nu även kommit produkter till ost, servering och dekoration.


De visade även upp deras nyhet Soppa to go. Perfekt för dig som vill bära med dig din soppa.


Eva Solo satsar på färgen moonlight Blue i sin höstkollektion. En väldigt behaglig färg tycker jag och jag gillar deras nya underlägg som man även kan ha iPaden eller telefonen nedstucken i när man ska läsa recept eller dylikt.



 
Prins Carl Philip var också på Formex och ville såklart se sin kollektion "Stockholm, Design by Bernadotte & Kylberg" som han designat i samarbete med danska Stelton. Jag tänkte knäppa ett kort på honom men vågade inte då hans livvakt blängde lite oroligt på mig. Så här kommer en bild på produkterna istället ;-)


Denna vackra grafiska ljusstake från Stelton blev nominerad till Formex Formidable och jag förstår varför, så snygg!


Sen såklart den klassiska Emma kollektionen med utökade färger och produkter.


Kähler Designs monter är en av mina favoritmontrar, jag älskar deras vaser och hur de lyfter fram det dukade bordet.


Päls fortsätter att vara trendigt och i Ceannis monter kunde man hitta många vackra plädar, kuddar och handväskor.


Oj, vilket långt inlägg det här blev! Det skulle kunna bli ännu längre men jag får lägga upp några bilder på instagram också. Ska avsluta med att visa upp Ernst monter, en fin monter där självklart Ernst själv kom fram och hälsade välkommen och ville bjuda på en kopp kaffe. Väldigt trevligt!


Längtar redan tills nästa Formex som är i januari, tills dess ska jag försöka fortsätta att inspirera er med fina bilder, ge er trendrapporter och så ska vi alla bli trendiga och börja sticka och virka igen, eller hur?
;-)
Kram!

Inga kommentarer: