fredag 17 april 2015

Tips till bakningen!

Jag älskar att baka och den senaste bakningen resulterade i en morotskaka efter önskemål från Smilla. Jag gillar också morotskaka och det är kul att man kan variera dem så mycket, ibland bakar vi i långpanna, ibland i muffinsformar men den här gången gjorde vi i en sockerkaksform med löstagbar botten. Jag bakar alltid efter Leilas recept eftersom jag tycker det blir godast:

3 ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
1 tsk vaniljsocker
3 tsk bakpulver
1 1/2 tsk malen kanel
1 tsk malen kardemumma
1/2 tsk malen ingefära
1 nypa salt
1 1/2 dl solrosolja
4 1/2 dl rårivna morötter

Creme Cheese Frosting:
60 g mjukt smör
4 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
skal av 1 lime
100 g philadelphiaost

Sätt ugnen på 150 grader. 
Vispa ägg och socker vitt och pösigt.
Blanda alla torra ingredienser och vänd ner dem i smeten.
Tillsätt solrosolja och rårivna morötter
Fyll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant.
Grädda mitt i ugnen i ca 55 min. Prova med en sticka, den ska inte vara kladdig.
Vispa alla ingredienser till Cream Cheese Frosingen och bred frostingen över kakan när den svalnat.
 

Jag måste bara tipsa om ett digitalt köksmått som jag beställt från Coolstuff.se. Det är ett enlitersmått med volymmarkeringar på sidan och en digital köksvåg i botten. Hur enkelt som helst när man kan både väga och måtta i en och samma skål!
 

Inga kommentarer: