onsdag 26 februari 2014

Recept lantbröd

Önskar att jag var ännu bättre på att prioritera tid för att baka matbröd för det blir ju så mycket godare och nyttigare än det man köper. Men när jag väl bakar så försöker jag baka storsats så att vi kan fylla frysen och plocka fram eftersom. De sista gångerna har jag bakat ett lantbröd som även är gott att rosta eftersom vi gillar att rosta bröd här hemma.


Gillar det här receptet för man kan variera det mycket och vissa bröd kör jag originalreceptet och vissa har jag linfrö och rivna morötter i.

Recept:
  • 
5 dl ljummet vatten

  • 1 pkt jäst
  • 

2 tsk salt
  • 
1 msk olivolja
  • 3 dl havregryn
  • 
1/2-1 dl kruskakli el. vetekli
  • 
1 dl russin
 (valfritt)
  • 1 dl valnötter eller hasselnötter (valfritt)
  • 
cirka 8 dl vetemjöl

Alternativ till russin och nötter:
  • 
1/2 dl krossade linfrön
  • 
1/2 dl solrosfrön
  • 
1 dl rivna morötter

  1. Blanda vatten, jäst, salt och olja. Rör i havregryn så att det blir en välling.

  2. Tillsätt kli, russin och nötter eller någon av de andra alternativen. Det här brödet är lite av att man tager vad man haver :-)
  3. Tillsätt vetemjölet. Tänk på att inte tillsätta för mycket, då blir brödet torrt. Blanda väl, degen ska knappt släppa bunken.

  4. Låt jäsa under bakduk i cirka 40 min. Knåda och forma degen till ett runt bröd. Lägg den på en smord eller bakplåtspappersklädd plåt. Låt jäsa under bakduk i ytterligare 40 min.

  5. Grädda brödet mitt i ugnen på 200 grader i cirka 30 min. 
  6. Låt svalna något på galler innan du skär i det.

1 kommentar:

Camilla sa...

Hembakat är ju sååå gott! Mums:)