onsdag 22 januari 2014

Tröstäter

Idag känner jag mig "nere" och går runt i tofflor, onepiece och har satt telefonerna på ljudlöst. Vissa dagar orkar man bara inte.... jag fryser, har lite ont i huvudet och trött... kanske håller jag på att bli sjuk? Hoppas inte det!

I julas då jag egentligen skulle ha myst med mina barn så satt jag och jobbade med ett "projekt" som jag kände att jag ville satsa på, kände att det är nu eller aldrig... allt kändes toppen ända fram tills härom dagen då hela "projektet" gick åt skogen. Att ha lagt ner så mycket tid och energi på något som sen inte ger mig något känns jätte jobbigt och så tråkigt! Jag känner mig tom och vet inte riktigt vad jag ska göra så det är därför jag sökte några jobb för några dagar sen, känner lite som att detta kanske var meningen, att det är dags att byta bana för mig....

I morse kollade jag på nyhetsmorgon och såg en kladdkaka som Christina Gyllner bakade, den såg jätte god ut så nu ska jag baka en sån till mig själv, sätta mig framför tv:n och bara äta tills det sprutar ur öronen på mig ;-) Sen förhoppningsvis kommer jag må lite bättre, eller så kommer jag att må sämre, vi får se!

Antal portioner: 4-6
Färdigt på: 45 min
2 stora ägg
2 dl strösocker
1 dl ljust muscovadosocker
150 g smält smör
50 g mörk choklad
4 msk kakao
1,5 dl vetemjöl
1 nypa salt
1 tsk espressopulver

1. Sätt ugnen på 150 grader.
2. Smörj en 24 cm springform alt lägg bakplåtspapper i botten.
3. Rör samman ägg och båda sockersorterna i en skål.
4. Smält smör och tillsätt chokladen, rör tills det smält.
5. Tillsätt sedan försiktigt i äggsmeten.
6. Sikta ner de torra ingredienserna och vänd ner till en jämn smet.
7. Häll i formen. Grädda i mitten av ugnen i 27-30 min. Låt svalna ordentligt. Kakan är godare när den fått sätta sig och blivit sval.
8. Servera med vispad grädde och pudra lite florsocker över.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Det låter gott

Marlene (Fd Ensamma Mamman) sa...

Du behöver en sushilunch med mej! Moffa i dej kaka, så ses vi så fort vi kan :-)

Anonym sa...

Men lilla gumman !!! Vad är det ?? Hoppas det blir ljusare tider igen.

mamma <3

EN MÖLNBOBOS LIV - MAMMA TILL MELVIN OCH FELIX sa...

Vad tråkigt att projektet inte gick som hoppats.

Vore kul att ses något, ta ett glas vin och snacka lite skit :-) Synd att jag jobbar bara, annars hade en lunch varit perfekt (om du inte orkar ta dig till Farsta Strand)

Kram