måndag 27 januari 2014

Snart dags att frossa i lakrits!

Vi har haft en fantastisk familjehelg med mycket mys, lek, aktiviteter, kalas och bakning! Tänk om alla helger vore så här men tyvärr är vi inte bortskämda med det då vi oftast jobbar helger både jag och Jocke.

Då Jocke äntligen känner sig friskare så ska han fr.o.m. imorgon jobba på för fullt så får vi se hur det går. Vi har blivit varnade om att bakslag kan komma upp till ett halvår efter sjukdomen så vi får hoppas att allt kommer att gå bra!

I den här familjen älskar vi att baka så varje tillfälle som ges passar vi på! I helgen har det blivit en chokladkladdkaka, en lakritskladdkaka, frukostfrallor och ett lantbröd. Hembakat är lyx!!!
Idag tänkte jag dela med mig av receptet på den godaste lakritskladdkakan! Den är till alla lakritsälskare där ute, ni har väl inte missat att det snart är dags för Lakritsfestivalen igen? Nämligen den 23-23 mars på Annexet vid Ericsson Globe i Stockholm och jag kommer absolut att försöka gå, det vore verkligen synd att missa det då det är en jätte trevlig och väldigt god (!) festival!


Idag bakade jag en lakritskladdkaka som blev tokgod! Så den ska man heller inte missa om man gillar lakrits :-)


Jag använde ett "vanlig" kladdkakerecept och tillsatte lite lakritspulver:

150 g smält smör
3 ägg
3 dl socker
2 msk sirap
2 dl vetemjöl
6 msk kakao
3 msk lakritspulver

Vispa ägg, socker, sirap, vetemjöl, kakao och lakritspulver. Blanda sen ner det smälta smöret och häll i smeten i en smord pajform. Grädda i 20-25 minuter på 175 grader, långt ner i ugnen.

Pudra över med florsocker och garnera ev. med hallon.
Njut!

Inga kommentarer: