måndag 30 september 2013

Kokoskladdkaka

Förra sommaren bytte jag och min kompis Catrine lite favoritrecept och jag fick då ett recept på en Kokoskladdkaka som hon tyckte var jätte god. Jag la in receptet i min receptpärm men "glömde" sen bort det då kokos inte är någon favorit hos mig..... Den sista tiden har dock min son Max börjat gilla kokos och då han fyller 4 år om 1 vecka så har jag börjat kolla vad jag ska baka till kalaset och blev då påmind om receptet. I lördags provade jag att baka dessa kokoskladdkakor och gissa om de blev goda?! T.o.m. jag som inte är någon kokosfantast gillade dem och barnen äter dem som godis! Det är en kladdkaka med ett litet segt kolatäcke ovanpå.


Vill ni prova att baka dem så kommer receptet här:

200 g smör
4 ägg
5 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
2 krm salt
1 dl kakao
3 dl vetemjöl

Glasyr:
200 g kokosflingor

1 dl ljus sirap
2 dl strösocker
1,5 dl vispgrädde
75 g smör

Gör så här:
Sätt på ugnen på 200°C.

Smält smöret. Klä en långpanna med bakplåtspapper.
Vispa ägg och socker pösigt, använd gärna elvisp. Blanda i vaniljsocker, salt och kakao. Blanda i vetemjöl och det smälta smöret och rör till en jämn smet.
Bred ut kakan i långpannan med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen i 200°C i 15 minuter. Gör under tiden kokostoscaglasyren i en kastrull.
Häll kokosflingor, sirap, socker, grädde och smör i en kastrull och sätt på plattan på medelvärme och rör om när smöret smälter så det blir en jämn smet. Låt sedan koka upp och låt det sjuda ca 5 minuter.När kakan är klar och uttagen från ugnen, bred på glasyren och grädda ytterligare 10 minuter i ugnen tills kakan fått fin gyllenbrun färg.När kakan svalnat, skär kakan i fyrkanter med en vass kniv.

Ät och njut!

5 kommentarer:

Fröken M sa...

Det är en av mina favoritkakor !
Så vansinnigt gott :)

♥TrollMorsan♥ Mamma till 11 Troll♥ sa...

Åh så gott det såg ut, kanske man skulle ta och testa :)
Ses på fredag :)

Kram TrollMorsan

Martina sa...

Åh fy så goda de såg ut. Jag ska nog inte alls försöka mig på att göra detta haha

Marie-Louise sa...

Åh det här såg farligt gott ut. Måste nog testa någon dag snart - tror detta kan gå hem hos alla i familjen :) Kram

Alltochliteannat sa...

Åh jag älskar kokos så det låter verkligen gott! :)

Vi ses på bloggmiddagen på fredag! Ska bli kul att se om man känner igen alla! :)