lördag 20 augusti 2011

Bara jag

Klockan är efter midnatt och jag sitter i köket och hör hur regnet smattrar mot fönstret, annars är det alldeles tyst. Barnen sover sedan länge och Jocke befinner sig i Oskarshamn med Rhapsody in Rock gänget. Denna tiden på dygnet är den bästa, jag är en nattmänniska och är som mest inspirerad och pigg när mörkret fallit och barnen somnat. Innan jag fick barnen var jag en strukturerad människa, gjorde "att göra listor" och såg alltid till att de blev gjorda rätt snabbt. Jag visste var varje grej i lägenheten låg och varje foto var insatt i fotoalbum med en handskriven text, jag hade läst varje bok i bokhyllan och räkningarna betalades allt eftersom de anlände på posten. Det var då..... NU ser mitt liv helt annorlunda ut, jag gör fortfarande "att göra listor" men de blir bara längre och längre, jag har ingen aning om var grejer finns, det ligger säkert 500 foton som väntar på att få hamna i album, säkert 10 böcker i bokhyllan som jag inte ens öppnat och hittade nyss en obetald räkning under sängen när jag städade! Kaos men samtidigt ett rätt acceptabelt kaos när man är småbarnsförälder och musikeränka, men grejen är just att jag inte gillar kaos. Men jag har lärt mig att acceptera det, jag prioriterar att vara en bra mamma till Smilla och Max och att hålla hemmet i schack när maken är ute på långa turnér. Huvudsaken är att jag håller huvudet ovanför vattenytan så mitt pedanteri får jag lägga åt sidan i några år till känns det som.


Barnen är nybadade och doftar "härliga hallon" så jag tvekade inte att låta dem få somna i vår dubbelsäng efter vi läst 8 stycken böcker tillsammans. Det är fredagkväll, de har haft sitt fredagsmys som är så viktigt för dem och imorgon är det lördag och inga måsten, inget dagis. De ska få gå i pyjamas länge, vi ska doppa mackor i varm oboy och jag ska inte skälla på dem när de kladdar ner hela köket. Om det fortsätter att regna så här så ska vi sätta på en bra film och bara sitta och mysa i soffan hela dagen eller så sätter vi på oss gummistövlar och regnkläder och går ut och hoppar i vattenpölar.

De saknar pappa Jocke, det gör jag med.... så därför är det viktigt att vi sover nära varandra inatt och verkligen visar vår kärlek och trygghet till varandra. Puss och kram alla där "ute", nu ska jag krypa ner till mina barn. God natt och sov gott









2 kommentarer:

Helena sa...

Håller med dig, sena kvällar/tidiga nätter är den bästa tiden på dygnet. :)

Malin sa...

Du skriver väldigt bra! :-)