måndag 10 juli 2017

Palmers årgångschampagne, liknas med konst och musik

Jag älskar Champagne och de vet alla som känner mig :-) jag försöker alltid hitta anledningar till att få öppna en flaska! Så när jag blev inbjuden till årgångsprovning och konstutställning med Champagne Palmer så fanns det såklart ingen tvekan!
Champagne ska enligt ordspråket vara kall, torr och gratis men jag är gärna beredd att betala lite för den njutning man får. Det finns Champagne i alla stilar och smaker, den kan vara fruktig, torr, söt och kanske elegant och det styrs av druvblandningen, klimatet och geologin där druvorna odlas. Men såklart är det även vinmakaren som är med och styr med sin filosofi, kreativitet och fantasi. Champagne Palmer drar paralleller mellan sin årgångschampagne och konst och musik. På provningen fick vi prova 5 olika årgångar (1979, 1996, 1999, 2005 & 2009) och alla parades ihop med målningar som den franska konstnären Alain Bonnefoit målat.
Nu under sommaren så lanserar Champagne Palmer & Co Vintage nya årgångar. År 2005 var ett enastående skördeår i Frankrike med perfekta förhållanden för Champagne-regionen. Palmer & Co Vintage 2005 Magnum, kostar 829 kr (1500 ml) och finns på Systembolaget. År 2009 var ett soligt år med kall och torr vinter följt av en varm sommar med knappt någon nederbörd alls. Väderförutsättningarna gav därför ett utmärkt vinår!Palmer & Co Vintage 2009, kostar 329.

Inga kommentarer: