tisdag 9 maj 2017

Brochet presenterar två nya "gäddviner"

Jag har fått ett nytt favorithäng i Stockholm, nämligen Ångbåtsbryggan på Strandvägen! Den senaste veckan har jag varit där två gånger och njutit av gott vin, god mat och fantastiskt sällskap! Jag älskar att sitta där och småguppa och blicka ut över vattnet och njuta av den härliga atmosfären! I fredags var dock inte vädret det bästa men då och då letade sig solen fram mellan molnen.
 
Jag var inbjuden till lanseringen av 2 stycken nya ekologiska viner hos Brochet som de kommer att börja säljas på Systembolaget i Juni. Det ena vinet är ett ekologiskt mousserande vin gjort på 100% vita chardonnaydruvor och är ett torrt vin med en frisk smak, precis som jag vill ha det! Detta kommer jag absolut dricka i sommar och det bästa är att det endast kostar 99 kr! Det andra vinet är också ekologiskt vitt vin gjort på Grenache Blanc och Grenache gris och även det är torrt och friskt men med en lite mer örtig touch, så detta vin passar bättre till kryddigare rätter.
Killen bakom dessa viner heter Fréderic Brochet och är en väldigt trevlig fransman som också var med oss denna dag. Brochet betyder gädda på svenska och därför kallas dessa viner för "gäddviner" och även på etiketterna kan man se en gädda. Så vårt mål för dagen blev att åka ut i Stockholms skärgård och fiska upp en gädda! Ha ha... underbart att krypa i flytdräkten och hoppa i fiskebåten och bränna iväg med fiskespöna i högsta hugg. Dock blev det inget napp, men gissa om vi hade kul!

Inga kommentarer: