måndag 7 november 2016

Kladdkaka och julkaffe!

Nu är det slut på höst/läslovet :-(
Vi har haft en fantastisk vecka där vi fått sovmorgon varje morgon, vi har ätit långa frukostar och gått i pyjamas fram till lunch. Vi har umgåtts med vänner, käkat på restaurang, bakat, bowlat, åkt pulka, gått på museum och besökt Parken Zoo.

Imorgon måndag är det kladdkakans dag och vi tjuvstartade redan i helgen. Det finns en uppsjö av kladdkakerecept och det känns som jag har provat dem alla. Kan aldrig bestämma mig för vilken jag gillar bäst så varje gång så googlar jag fram ett recept och den här gången blev det ett klassiskt recept:

Recept klassisk Kladdkaka:

100 g smält smör
2 1/2 dl strösocker
1 krm vaniljpulver
2 ägg
1 1/2 dl vetemjöl
1/2 dl kakao
1 krm salt

Sätt ugnen på 200 grader och smörj och bröa en form.
Vispa ihop smält smör, socker, vaniljpulver och ägg.
Rör sen ner mjöl, kakao och salt och häll smeten i en formen.
Grädda mitt i ugnen ca. 17 minuter tills den är färdig i kanterna, den ska vara lös i mitten!

Gott att spritsa grädde och sen pudra kakao ovanpå. 


Vi tog även tillfället i akt och provade Zoegas nya julkaffe! Kaffet har toner av körsbär och mörk choklad och det är verkligen gott! Förpackningen har illustrerats av Esther Gichuhi som vann Zoegas designtävling bland kvinnliga designstudenter på Universitetet of Nairobi.

Inga kommentarer: