onsdag 13 januari 2016

Nu har vi dansat ut julen!

Tjugondedag Jul idag dansas julen ut! Ikväll släcks ljusstakarna i fönstren för sista gången och imorgon ska jag se vad jag ska ersätta dem med... Nya blommor har jag sen förut konstaterat att det behövs då mina dog när jag var i fjällen men jag måste ju även försöka leta fram några lampor som jag kan ha där för jag vill absolut ha ljus i fönstren för det gör så mycket när det är så här mörkt ute.

Idag kom pappa hit med tåget från Hudiksvall och han följde med mig till skolan och hämtade barnen, han satt sen och gjorde läxa med dem medan jag lagade middag. Vi lyxade med ekologisk kalvfilé till varmrätt och till dessert blev det massor av glass, strössel, chokladsås, bananer och maränger :-)
Sen har jag även bakat glutenfria tekakor till honom ikväll eftersom han är känslig mot gluten och ska sova här i natt. Det var första gången jag provade Urtekrams Universalbakmix och den funkade faktiskt väldigt bra. Så dessa tekakor var enkla men lite kletiga att baka och vi får se imorgon bitti om de får godkänt...


Recept, Glutenfria Tekakor:

4 dl ljummet vatten
15 g jäst
75 g smör eller växtmargarin
1 ägg
1 msk honung eller agavesirap
1 tsk havssalt
350 g Universalbakmix
Värm smör och honung i en kastrull. Lös under tiden upp jästen i ljummet vatten. Tillsätt 175 g Universalbakmix till jästen. Rör i ägg (spara ev. en msk. ägg till att pensla bullarna med) och havssalt. Rör omväxlande i det smälta smöret/honungen och 175 g Universalbakmix. Rör samman ordentligt och låt stå i 15 min. Forma bullar med en sked mot en handflata sköljd i kallt vatten. Lägg bullarna på en smord bakplåt och låt jäsa på ett varmt ställe i 30 min. Pensla med ägg eller vatten. Grädda vid 200 °C i varmluft i 20 min eller 220 grader i "vanlig ugn".

Inga kommentarer: