måndag 7 september 2015

Godaste laxsåsen till pastan

Många räknar pasta som vardagsmat och jag är beredd att hålla med men ibland kan man lyxa till pastan lite extra och helt plötsligt så känns rätten helt rätt t.ex. en lördagkväll.
I helgen åt vi nämligen ICA:s ekologiska laxfilé med ICA:s ekologiska färska tagliatelle och till det sparris och sugarsnaps. Det blev hur gott som helst och jag vet att jag kommer att få förfrågan om recept om jag inte skriver ut det på en gång så därför ska jag försöka dela med mig av det. Grejen är den att jag väldigt sällan lagar efter recept utan gillar att komponera ihop egen mat och så gjorde jag även denna gång. Men jag försöker:


ca 300 gram pasta
400 gram lax
2 dl creme fraiche
1/2 hönsbuljongtärning
pressad saft från en lime eller en halv citron.
1 msk honung
Nymald svartpeppar

Sparris
Sugersnaps

Koka pastan och skär laxen i tärningar.
Koka grönsakerna tills de är "al dente". 
Blanda creme fraiche, smulad buljong, honung, citron/limesaften i en kastrull och låt koka upp och lägg sen i laxen och grönsakerna och låt koka någon minut till.

Servera med pasta och nymald svartpeppar.


Så enkelt och så gott och till och med barnen älskade det!

Inga kommentarer: