lördag 29 augusti 2015

Kladdkaka med lakrits och hallon

Idag bjöd jag mina gäster på kladdkaka med lakritssmak, en god kaka om man gillar kladdiga kladdkakor och om man såklart gillar lakrits.


Jag gjorde om receptet lite och hade jordgubbar och blåbär ovanpå istället för hallon i och sen hade jag 3 msk lakritspulver istället för krossade karameller.

Kladdkaka med lakrits och hallon

150 g smält smör
2 ägg
3 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
4 msk kakao
1 ½ dl vetemjöl
8 karameller turkisk peppar, krossade
10 frysta hallon, smulade

Till servering:
färska hallon
florsocker
2 dl vispgrädde eller vaniljglass

Sätt ugnen på 150°. Smält smöret i en kastrull och låt det svalna något. Rör ner övriga ingredienser. Häll smeten i en smord och bröad form, ca 24 cm i diameter. Grädda i mitten av ugnen ca 35 min. Låt svalna. Garnera med färska hallon och pudra över florsocker. Servera vispad grädde eller vaniljglass till.

Den gick väldigt fort att göra så den kommer nog återkomma här hemma och ett plus att jag är den enda som älskar lakrits i hushållet så jag får hela för mig själv ;-)

1 kommentar: