lördag 3 januari 2015

Pepparkakscheesecake

Vi hade med oss massor av godsaker hit till fjällen! Vad är väl en fjällstuga utan en massa levande ljus, god mat och en massa godis?! Jag hade även med mig Annas Pepparkakor med Lingonsmak! Mina barn älskar pepparkakor och önskar sig ofta det till lördagsgodis så jag snodde ihop en Pepparkakscheececake.
Vi strödde över hackad polkagris på toppen och den kanske inte ser så god ut men jag lovar att den blev det, mums!


Recept:

Smält 50 g smör, krossa ca 20 pepparkakor till smulor och blanda ner dem i det smälta smöret.
Tryck sen ut blandningen så att den täcker botten och kanterna i en rund form.

Lägg 5 gelantinblad i kallt vatten.

Blanda:
200 gram Philadelphiaost
3 dl gräddfil eller creme fraiche
2 1/2 dl florsocker
1 dl apelsinjuice (helst pressad från färsk apelsin)

Ta sen upp gelantinbladen och smält i en kastrull på svag värme eller i mikron. Rör sen ner den i en tunn stråle i smeten.
Häll smeten i formen och låt stå i kylen i ca 1 timme eller tills smeten stelnat.
Garnera sen med valfri ingrediens (om man vill), jag har provat och kan tipsa om både apelsinskivor, lingon eller krossad polkagris!

1 kommentar:

Junitjej sa...

Vad den ser god ut!