lördag 24 januari 2015

Missa INTE detta om du gillar lakrits!!!

Som ni säkert förstått så älskar jag lakrits, helst saltlakrits. Jag gillar också att baka med lakritspulver och nu har min passion också växt till matlagning med lakrits! En mässa som jag skriver upp i kalendern direkt när jag fått veta datum är Lakritsfestivalen! Om ni gillar lakrits och inte besökt den mässan någon gång så kan jag starkt rekommendera den! Det är verkligen att komma till lakritshimlen! Lakrits i alla dess former och smaker! I år går den av stapeln på Annexet vid Ericsson Globe i Stockholm den 21-22 mars.


I tisdags var jag inbjuden till en lakritsprovning på Quality Globe Hotel som är utsedd till årets lakritshotell! Vi fick prova flera olika lakritssorter och även lakritsdrinkar och en trerätters meny med lakritstouch!


Vi fick prova 4 olika lakritsdrinkar och sen fick vi rösta fram vilken som var godast!


Jag röstade på nr. 2 som var en drink som heter "Liquorice Choice" med smak av turkisk peppar och red bull och den blev även en favorit hos de flesta andra så den vann och är nu utsedd till årets lakritsdrink 2015! Det är hotellets bartender Angel Pena som skapat dessa dessa drinkar i samråd med källarmästaren Pär Kvarnsmyr.


Redan nu finns denna lakritsdrink att beställa i baren på Quality Hotel Globe och för dig som vill blanda till den hemma så är det följande recept:

LIQUORICE CHOICE
3 cl Blackcurrant
1 cl Smirnoff vodka
3 cl Sockerlag
1 st mortlad Tyrkisk Peber
6 cl Redbull
Skaka alla ingredienserna förutom Redbull och häll över i Highballglas. Toppa med Redbull och garnera med färska svarta vinbär.

Vi fick även prova en tre rätters middagsmeny som också kommer att kunna beställas på hotellet mellan 16-22 mars till priset av 395 kr! Alla tre rätterna var enormt goda och laxen var något enastående så om du gillar lakrits, passa på att gå och avnjut denna meny!!!


Nu ska jag sätta mig i soffan och njuta av lakritsen som var med i vår goodiebag som vi fick med oss hem :-)

Inga kommentarer: