måndag 15 december 2014

Ska vi fira en grön jul i år?


Fler och fler väljer att fira en grön jul och hela 49% av Sveriges befolkning är villig att byta ut några av julbordets traditionella kötträtter mot vegetariska alternativ till förmån för både hälsa och miljö.

Jag fick hem ett bud från Hälsans Kök med en massa matvaror och recept för att just inspirera mig till en grönare jul. Tror att många saknar kunskap om hur man kan byta ut sina traditionella matvaror, det kan jag skylla på i varje fall; okunskap.


Av alla recepten som fanns med så blev jag mest nyfiken på Filodegspaj med grönkål, cheddarost, sojafärs och bacon. Så den gjorde jag igår och bjöd familjen på!


Jag började med att hacka 4 charlottenlökar och tre vitlöksklyftor som jag sen stekte i smör. 


Blandade sen i den veganska färsen och grönkålen och stekte på ytterligare. Soja Bacon stekte jag på sidan om innan jag sen blandade ner de också.


Sen smörade jag en pajform och klädde den med filodeg innan jag varvade färsblandningen med riven cheddarost. 


Avslutade med att vispa ihop en äggstanning av 3 ägg, 4 dl mellangrädde, 1 tsk flingsalt och svartpeppar som jag sen hällde över pajen. Gräddade i ugnen i 30 minuter och voila så blev den både god och vacker!!!


Denna paj kommer jag absolut att göra fler gånger för den blev jätte god och den var väldigt enkel att göra! Jag som älskar djur har i flera år haft tankar på att bli vegetarian men jag har inte klarat av det för jag älskar korv, bacon och köttfärs men nu när jag får mer kunskap om alternativa ingredienser så känner jag att det inte behöver vara så svårt att hitta goda alternativ! 
Det finns många fler inspirerande recept på Hälsans Köks hemsida, så gå in där och kika igenom recepten och kanske hittar du också ett recept som du kan byta ut mot ditt traditionella och göra ett slag för vår planet!

#grönjul
#hälsanskök

Inga kommentarer: