tisdag 16 december 2014

Adventsrecept - Goda saffranssnittar

Jag fick ett bud från Becel och Milda där en korg var full med ingredienser och två recept. Det ena receptet har jag bakat, det blev goda saffranssnittar men det andra receptet som var till Jansson Frestelse får följa med upp till Hälsingland eftersom vi ska fira jul där uppe!


Jansson Frestelse är en perfekt rätt att bjuda på - det är lätt att laga, det är mättande och framför allt gott och salt tilltugg efter kanske ett par glas glögg :-)


Saffranssnittarna är också väldigt enkla att göra och perfekt tilltugg nu i jul! Man kan välja mellan att ha torkad frukt i som te.x russin eller aprikoser men eftersom jag inte gillar det så valde jag pärlsocker istället. Nästa gång ska jag prova att knåda in chokladbitar i degen!

 

Margarin innehåller mycket omättat fett och de nya Nordiska Näringsrekommendationerna är att man ska byta ut smör och animaliska fetter mot vegetabiliska oljebaserade fetter i sin kost. Margarin är också snällare mot miljön då det är bättre att alltid välja mat från växtriket istället för mat från djurriket.

Inga kommentarer: