lördag 27 september 2014

Dansukker bjuder på desserter

Jag har visst glömt att visa er de otroligt goda skapelserna som vi fick njuta av på Dansukkers dessertevent.

Vi höll till på PS Matsal på Södermalm och Marie Skogström, vinnare av Kanal 5:s Dessertmästarna" 2013, tillagade en härlig blandning av goda desserter till oss!


När vi kom fick vi en kall god kaneldryck:


och sen dessa "Strawberryfields" som bestod av citronbiskvi, jordgubbsmousse och jordgubbskompott.


efter dem fortsatte vi med "Lakritsvioldröm" med peppargrädde,
"Höst på en tallrik" som bestod av citronmelissponge, citroncurd, myntakräm och mörka chokladflakes och sist men inte minst Lingon & ostkaka i syltburk. Lyxiga och goda desserter!


Dessa goda handrullade praliner med smak av lingon gick heller inte av för hackor!


Förutom att smaska i oss en massa godsaker så fick vi en lektion om socker och sirap, det finns ju farinsocker, rörsocker, stor brun kandi, ljust muscovado råsocker och mörkt muscovado råsocker. I sirap väg finns det 6 olika sirapssorter och har man inte koll så är det svårt att veta när man ska använda vad. Nu har i varje fall jag lite mer koll än vad jag hade innan eventet så jag ska använda mig av dessa produkter i kommande bak, häng med så ni inte missar!!!

Inga kommentarer: