lördag 6 september 2014

Baklycka!

När man inte gör något speciellt så går dagen som fortast, konstigt det där! Vi har i varje fall hunnit med att baka och vi har haft så mysigt och roligt! Barnen har faktiskt inte sagt att de vill gå ut en enda gång eller leka med kompisar! Nu är det bara lördagsmyset kvar då vi ska kolla på Fångarna på Fortet och mumsa i oss kanelbullar och dricka massa mjölk! Kanske blir det ett glas vin till mamman i huset efter nattning av barnen...

Jag måste tipsa om en jätte smart slev som har en termometer i sig, jag fick den när jag var på ICAs pressvisning den här veckan. Tror den kommer att dyka upp i butik runt vecka 42. Perfekt när man ska värma upp smör/mjölk till 37 grader innan man kan smula ner jästen. Men tänk er även när man gör all julgodis som knäck och kola och liknande!


Alltid när jag bakar något så får jag massa frågor om recept och jag vet att jag fortfarande inte lagt ut receptet på min choklad/lakrits tårta, sorry.... just recept på kanelbullar kan man lätt hitta men jag delar ändå med mig av det nu på en gång för jag gillar detta recept:

200 g smält smör i en kastrull,
häll i 6 dl mjölk och värm till 37 grader och rör ner 1 paket blå jäst.

Blanda sen alla ingredienser i en bakmaskin och arbeta degen i ca 10 minuter.
2 ägg
2 ½ dl socker
2 ½ tsk salt
ca 22 dl vetemjöl

Låt degen jäsa under duk i 30 minuter och ta sen upp degen och knåda och kavla ut den till stora rektanglar.


Barnen älskar att leka med degen, detta är äkta #baklycka :-)


Blanda ihop ca 200 g rumsvarmt smör, strösocker, vaniljsocker och kanel i en skål efter tycke och smak och bred sedan blandningen på den utkavlade degen. Rulla ihop degen och skär i centimeter tjocka skivor. Lägg på plåt och låt jäsa i 60-90 minuter.

Ett tips jag har fått när man ska göra sista jäsningen är att man kan ställa in plåtarna i kall ugn tillsammans med en kastrull med kokande vatten. Då blir de ännu godare och saftiga, ta sen ut dem och vrid på ugnen till 225 grader. Pensla bullarna med ägg och strö över pärlsocker. När ugnen är varm gräddar du dem i ca 7 minuter. Ta hellre ut dem lite för tidigt än lite för sent för det finns inget äckligare än torra och hårda kanelbullar tycker jag, hellre lite degiga :-)


MUMSIGT VÄRRE! Hoppas ni har en lika mysig lördagkväll som vi har!
* KÄRLEK *

Inga kommentarer: