söndag 3 augusti 2014

Lyxigt med rabarber!

Jag älskar rabarber! Önskar att jag hade så här mycket som min mamma har! Tur att det går bra att frysa in rabarber så att det håller sig så att jag som inte har färska här i Stockholm ändå bara kan ta fram och fixa till något gott när jag blir sugen.


Jag brukar göra både rabarbermousse, rabarberdrinkar, rabarberkakor och igår gjorde jag faktiskt rabarber/lime saft för första gången och jag blev förvånad över hur enkelt det var och så läskande gott!


Recept:
Rabarbersaft med smak av lime
1 1/2 liter

1 kg rabarber
1 1/2 liter kokande vatten
6 1/2 dl strösocker
2 lime, både saften och skalet

Koka upp vattnet och skiva rabarbern och lägg rabarberbitarna i en stor kastrull.
Häll det kokande vattnet över och tillsätt limen. Låt stå och dra i rumstemperatur i ett dygn.

Sila saften genom ett durkslag och häll tillbaka den klara vätskan i kastrullen. Tillsätt sockret och värm under omrörning tills sockret smält. När saften är 80 grader (använd termometer) så är den klar.
Töm upp i rena varma flaskor, ända upp till kanten och förslut direkt.


Så igår kväll hade jag och barnen detta till lördagsmys och barnen gillar den söta saftsmaken. Men nästa gång jag gör den ska jag nog ta mindre socker så att den blir lite mer syrlig och får lite mer "vuxensmak".  Det går även att blanda upp den färdiga saften med bubbelvatten för att få en frisk smak av lemonad!
MUMS!

Inga kommentarer: