fredag 1 mars 2013

Choklad- och EspressoCupcakes

Det blir ingen Miss Cupcake tävling för mig men de blev super goda i varje fall så skulle det vara ett blindtest så skulle jag nog vinna ;-) Svårt att baka "borta" när man inte har de redskap som man är van att arbeta med och ingen bra sprits fanns heller. Jag är ju så bortskämd med den som jag har hemma, den går det typ inte att misslyckas med!


Men dessa ska jag bjuda på imorgon på visningen här hos mamma så de får duga ;-) De är lyxiga i varje fall med massor av äkta smör och 70 % fin choklad!

Choklad- och EspressoCupcakes
12 st

75 gram smör
1/2 tsk vaniljpulver
3 dl mjöl
1 dl kakao
1 tsk bikarbonat
1 tsk bakpulver
2 1/2 dl socker
1 stort ägg
1 dl starkt nybryggt kaffe
1 1/2 dl filmjölk (kan ersättas med mjölk)

Värm ugnen till 175 C. Sätt 12 st muffinsformar i en muffinsplåt.
Smält smöret, tillsätt vaniljpulver och låt det svalna. Sikta ned mjöl, kakao, bikarbonat, bakpulver och socker i en stor skål. Vispa ägget lätt tillsammans med filmjölken i en liten skål. Blanda kaffet med smöret. Häll i alla flytande ingredienser i skålen med de torra och vispa till en slät smet. Fördela jämnt mellan muffinsformarna, men fyll dem inte mer än 2/3 fulla. Grädda 17-20 minuter eller tills en provsticka är torr. Låt svalna på galler.

Espresso & chokladfrosting
200 gram mörk choklad (70%)
300 gram rumsvarmt smör
3 1/2 dl florsocker
1 1/2 dl kakao
2 msk stark espresso/kaffe
1/2 tsk vaniljpulver

Smält chokladen i vattenbad och låt sedan svalna. Vispa smöret vitt och fluffigt. Blanda i florsocker och kakao och vispa tills frostingen är klumpfri. Häll i den smälta avsvalnade chokladen och vispa till en slät kräm. Tillsätt vaniljpulver och espresso och vispa ordentligt till frostingen är jämn och fluffig.



1 kommentar:

JaanaM. sa...

Om jag fick äta kakor och godis, skulle jag göra cupcaks, med choklad.... :) Kanske till påsken. Då får jag mumsa lite... :)