lördag 1 december 2012

Zoega Julkaffe

Idag har jag varit nere i förrådet och brottats med kartonger och allt skrot som gömmer sig där men jag hittade i varje fall min julsaker (såklart längst in) så nu ska jag äntligen julpynta här hemma. Har börjat lite smått men det mesta kommer nog upp imorgon då mamma kommer hit och hjälper mig att underhålla barnen medan jag pyntar ;-)

Jag fick ett trevligt bud idag från Zoega! Årets julkaffe är äntligen här! 2012 års julkaffe är en mustig blandning med toner av svarta vinbär och mandel. Av tradition rostas och mals julkaffet endast i begränsad upplaga och finns i handeln från mitten av november och året ut. I år är julkaffet dessutom gott i dubbel bemärkelse. För varje paket som säljs investerar ZOÉGAS en krona i sina samarbeten för hållbar kaffeodling i Östafrika.

ZOÉGAS julkaffe innehåller en unik blandning av de bästa kaffebönorna som köpts in under året och rostats och malts i begränsad upplaga. En viktig del i arbetet kring Julkaffet är att hitta den kaffeböna som lyfter blandningen och sätter den bärande tonen.
Årets hjälteböna kommer från Kenya. Kaffet har mognat på Mount Kenyas sluttningar i vulkanisk jord upp till 1800 meter över havet. De högvuxna bönorna håller en mycket hög kvalitet och tål därmed en mörkare rostning som i sin tur lockar fram unika smakaromer. Kombinationen av bönor från Sidamo-regionen i Etiopien ger julkaffet en fyllig och kryddig blandning med toner av svarta vinbär och mandel.


Zoega gav mig en utmaning där de ville att jag skulle utmana mina smaklökar, först skulle jag dricka kaffet så som jag brukar, sen tillsammans med en banan och slutligen med mörk nougat. Jag gillar kaffet jätte mycket, så det kommer garanterat bli en standarddryck här hemma fram till jul! Tillsammans med en banan kommer jag nog aldrig mer att dricka det för det var ingen höjdare men tillsammans med mörk choklad.... Mums!!! Nu längtar jag efter att få dricka det med nybakade saffransbullar som det förhoppningsvis kommer bli i helgen!

Vi har också försökt fota årets julkort idag, hmm... gick väl sådär... jag fick muta med kexchoklad och pepparkakor och de fick lov att säga "krokodilskiiit" många gånger men mina tomtenissar tröttnade alldeles för snabbt....

1 kommentar:

Popprinsessan sa...

Slängde också på barnen julkläder idag för att försöka få till ett julkortsfoto nu när vi äntligen fått lite snö i Skåne. Meen, det blev inget så nu får jag antingen tänka om eller hoppas att det kommer mer snö.
Hoppas att du har en skön helg,
kram!