söndag 30 oktober 2011

2 underbara middagar på rad med underbara vänner!

Det blev en jätte trevlig middag här hemma igår. Jag gjorde en kasslergratäng som faktiskt blev jätte god! Tänkte att jag skulle dela med mig av receptet om någon vill prova. Det är super enkelt att göra och jag tycker att det är perfekt att bjuda på middagar som man kan förbereda innan gästerna kommer. När gästerna kom igår så stoppade jag in gratängen i ugnen och den blev precis klar när fördrinken var slut och då var det bara att koka färsk pasta i 3 minuter och simsalabim så var middagen färdig och jag kunde vara social med gästerna istället för att stå ensam i köket i en massa matos :-)

Gratinerad kassler med mozzarella & pesto

Skär kasslern i skivor och lägg i en ugnsform
varva mozzarella och tomatskivor och lägg mellan kasslerskivorna
och klicka sedan ner grön pesto mellan skivorna. Jag blandade ut peston med creme fraiche för jag var rädd att det skulle bli "torrt" annars.
Toppa allt med nyriven parmensanost, strö över pinjenötter och stänk över lite olivolja.

Gratinera i ugnen i 175 grader, ca 20 minuter.
Garnera med färsk basilika och servera gärna färsk pasta till.

Voila!
Ikväll var vi själva middagsgäster hemma hos våra vänner Anna, Jimmy, Lily & Mika. Vi gillar att bjuda hem gäster på middag men det är ju ännu trevligare att få vara middagsgäster hos andra och slippa tänka på annat än att bara njuta av den goda maten. Mika som bara är 6 månader fick ärva lite kläder och leksaker av Max och Smilla kunde leka med Lily som är 1 år äldre än henne. En super trevlig kväll!!!

Nu är det dags att gå och lägga sig, även fast vi "tjänar" en timme i natt så lär vi inte få det i sömn eftersom barnen som vanligtvis vaknar klockan 06.30 kommer att vakna 05.30 imorgon bitti misstänker jag och imorgon är det en stor dag för Smilla eftersom hon ska börja på simskola! Hon längtar jätte mycket och har redan lagt fram sin baddräkt :-)


God natt!

Inga kommentarer: