onsdag 20 september 2017

När man saknar sina vänner...

I dagens samhälle är vi många föräldrar som tyvärr inte hinner umgås med våra vänner. Livet går i 180 och kvällarna går åt till läxläsning och barnens aktiviteter. Har man någon kväll ledig så går den till tvättning, handling och städning. Jag älskar att vara mamma och vill verkligen ägna dessa "småbarnsår" till mina barn och jag följer dem gärna på deras aktiviteter eftersom jag älskar att se hur de utvecklas och att de hittar egna intressen. Jag är också gärna klassmamma och lär känna deras klasskompisar, går på varje föräldrarmöte, utvecklingssamtal och ser till att maten står på bordet när de kommer hem hungriga. MEN jag känner mer och mer att jag saknar mina "gamla" vänner som jag tyvärr inte hinner träffa längre. Nu är ju jag i den situationen också att Jocke är borta väldigt mycket, ofta flera dagar i veckan och han är sällan hemma på helgerna. För det är säkert många av er som tänker att han kan ju vara hemma med barnen någon kväll så att jag kan få tid att träffa vänner och det är han såklart också men när vi väl är lediga en kväll samtidigt så vill vi ju umgås med varandra.... ja, ja ett litet dilemma och det var ju inte meningen att detta inlägget skulle handla om detta och bli så här långt ;-) Det jag skulle komma fram till är att när man är i denna situation som vi är så händer det att man träffar helt nya kompisar och umgås på nya sätt, med föräldrar som är i samma situation. På barnens aktiviteter sitter vi föräldrar tillsammans och väntar och när man sitter där termin in och termin ut så börjar man prata  med varandra och umgås, vi har med eget fika och det gör att jag nu nästan längtar till aktiviteterna lika mycket som barnen bara för att jag vet att jag kan sitta en timme och fika och prata med andra föräldrar. Sen är grannar bra också! Grannar som gärna har barn i samma åldrar! Våra barn har flera kompisar i huset och genom dem har vi föräldrar börjat umgås. Det började i somras, vi har en grillplats på innergården och vi meddelar att vi tänder grillen en viss dag och tid och de som vill kan komma och grilla med oss, alla har med det de vill äta/dricka och medan barnen leker på gården så umgås vi föräldrar. Nu när grillsäsongen är över så har vi börjat bjuda hem varandra eftersom barnen ändå vill umgås och ha fredagsmys tillsammans så passar vi föräldrar också på att umgås, så himla enkelt och mysigt! I lördags hade vi te.x. Mojitokväll då jag och Jocke gjorde Mojitos till grannarna ;-) Blir det sena kvällar så orkar man bära hem eventuellt trötta barn eftersom det är nära och allt blir så mycket lättare än att man ska behöva ta bilen/taxi. Så ser vårat liv ut just nu, som sagt jag saknar mina gamla vänner men trivs även med mina nya och nån gång i framtiden kanske mina gamla vänner förlåter mig och jag får komma tillbaka....
Lustigt, detta inlägg skulle handla om något helt annat men nu blev det som det blev :-).
Nu ska jag steka pannkakor till alla barn som börjar ramla in eftersom Fritidsklubben är stängd idag... vi hörs snart igen!

* Kram *

1 kommentar:

Hanna sa...

Det är svårt med vänner. Både att bibehålla kontakten med gamla vänner men även svårt att hitta nya vänner.