fredag 17 februari 2017

SoFine - växtbaserad och hälsosam mat!

Jag har länge sagt att jag skulle vilja äta mer vegetariskt och mer och mer försöker vi få in det i vardagen här hemma. Barnen märker oftast ingen skillnad och t.o.m. Jocke har jag "lurat" några gånger och jag tror faktiskt jag börjar lyckas omvandla honom också. Många förknippar ju tyvärr fortfarande vegetarisk mat med sallad och att man inte skulle bli mätt?! Men igår gjorde jag en underbar sötpotatispytt och gissa om vi var mätta och nöjda efteråt för det var så himla gott! Om någon vill prova så kommer receptet här:
Sötpotatispytt - 4 pers
Olja till stekning
500 g tärnad sötpotatis
1 hackad gul lök
2 paket Tofu á la minute, tärnade
2 tärnade paprikor
1 tärnad zucchini
300 g blomkål i små buketter
1-2 rivna vitlöksklyftor
1 citron, pressad saft
Stek sötpotatis i olja tills de fått färg, 7-8 min. Tillsätt löken mot slutet.
Lägg i de tärnade tofubitarna och grönsakerna och stek under omrörning i ca 5 minuter.
Rör ner vitlök och pressa över citron.

Jag använder mig av SoFines produkter och SoFine Tofu är producerad på ekologiska sojabönor. Tofu är proteinrikt, innehåller lite fett, lite kolhyderater, har lågt GI och få kalorier. Den är även helt laktosfri.
För mer info och recept, besök Vegodag på Facebook eller på instagram.

1 kommentar:

Mirre - Sweetwords sa...

Ohh hälsosamma recept gillar jag, har tappat inspo där, blir lätt samma mat, vi gör också sundare mat, =D