onsdag 27 januari 2016

Behöver du också en energiboost?

Idag jobbar jag hemma och sitter och planerar inför våren. Det är regnigt och slaskigt ute så det är skönt att slippa gå ut mer än till och från skolan med barnen. Nästan all snö är borta till barnen förtvivlan, så himla trist att inte snön kunde få vara kvar ett tag till. Det har varit så mysigt att sitta och titta ut på sjön här utanför och se folk åka skridskor, skidor och promenera på isen men nu tror jag ingen vågar sig ut på den is som är kvar.

Jag provade en ny smootihie idag men jag tyckte den blev lite väl söt, ska prova den igen imorgon med lite mindre av det söta.


Det är Urtekram som tipsat om receptet som man gör av deras ekologiska produkter. En smoothie som är en riktig energiboost.

1 ekologisk banan
2 msk ekologiskt jordnötssmör
1/2 tsk ekologiskt äkta vaniljpulver
2 dl ekologisk naturell yoghurt
1/2 dl ekologisk mjölk
2 tsk ekologisk agavesirap
1 tsk ekologisk chiafrön

Mixa ihop allt och häll upp i ett glas.

Nu kanske ni känner er tveksamma om denna smoothie verkligen är en hälsosam energiboost men Urtekrams jordnötssmör innehåller både goda fetter, kolhydrater och proteiner, fibrer, vitaminer och kalium. Urtekrams Agavesirap har en koncentrerad söt smak och det behövs inte tillsättas mycket för att få det sött. Chiafrön vet ni säkert att de är nyttiga med dess fibrer, proteiner och omega 3-fettsyror. Men imorgon ska jag testa utan sirapen så får jag se om den kanske inte känns lika söt.
Så nu är jag redo att jobba intensivt i några timmar till innan det är dags att hämta hem barnen.

Inga kommentarer: