torsdag 17 december 2015

Tips på juldukning

Brukar ni planera innan hur ni ska duka inför årets julmiddag? Eller är ni spontana och bara dukar upp som vanligt och kanske bara satsar på en röd duk och juliga servetter? Kanske saknas intresse eller idéer om hur man kan göra? Om idéer saknas så tänkte jag nu ge er lite tips som inte behöver kosta många extra kronor och det enda som krävs är att ta en promenad i skogen och samla på er gran/tallris, kottar, fina grenar, blåbärsris och annat fint som naturen bjuder oss på.

Grunda sen genom att lägga på en stor linneduk som täcker hela bordet. Lägg sen gran- eller tallriset i mitten av bordet tillsammans med en batteridriven ljusslinga och kanske några röda äpplen, kanelstänger eller kottar?! Använd även bordstabletter under dina tallrikar, har du inga fina bordstabletter så kanske du har några ärvda runda små virkade dukar som du kan använda?

Knyt ett rött band runt foten på vinglasen, kanske även ett band runt besticken tillsammans med en kvist gran/tall. Gör bordsplaceringar med hjälp av kottar eller skär en skåra i ett äpple och sätt ner placeringslappen där.

Idag ska Smilla och jag har tjejmiddag här hemma bara vi två då Max ska följa en kompis hem och Jocke är i Sandviken och spelar. Jag har försökt att göra dukningen lite julig bara för att jag ska försöka inspirera er men om jag hade haft mer tid och om det skulle ha varit en större middag så hade jag trotsat regnet och gått ut i skogen och plockat tallris och brett ut det mellan oss. Jag skulle också ha letat fram julduken och strukit den för att ha den som bas under allt men får se om jag hinner med det på lördag då vi ev. ska ha en middagsbjudning.

Inga kommentarer: