tisdag 16 juni 2015

Så här tyckte vi om vår lyxkryssning...

Av 5000 sökande så blev jag en av några få testpiloter som skulle få utmana sina fördomar om Finlandskryssning. Varje gång jag åker Finlandskryssning så brukar jag lova mig själv att det är sista gången. Jag ska medge att flertalet av dessa kryssningar varit partykryssningar med mina vänner och det är mest de minnena jag har, små trånga hytter, överfulla och galna buffésittningar när folk varit som gamar bara för att de ska försöka få valuta för pengarna och fulla människor som ramlat runt överallt. Närgångna gubbsjuka gubbar som velat dansa och bjuda på billiga drinkar och karaoke som varit så pinsamma så man velat sjunka genom golvet...

Så när jag fick chansen att söka till detta uppdrag tillsammans med Birka Cruises och 4 good Living så var jag till en början väldigt tveksam men ville ändå ge dem en chans!
Så jag bjöd med mig Jocke på en 22-timmars kryssning med M/S Birka förra veckan och vi checkade in i en fin svit där champagnen stod på kylning.


Klockan 18.00 gick vi till restaurangen och avnjöt en 3 rätters middag och gott vin till det. Vi hade fönsterbord och allt var faktiskt väldigt romantiskt. Maten var också väldigt god och en trevlig ung tjej serverade och passade upp på oss under hela middagen.


Här ser ni vår 3 rätters middag:


Efter middagen gick vi runt för att försöka hitta någon underhållning som passade oss men vi fick lite panik på alla ställen (så är det att vara gift med en tonsäker och kräsen musiker) så efter någon drink så slutade kvällen med att vi gick upp till hytten istället.

Det var lyxigt att sova tills vi vaknade av oss själva, hemma vaknar vi alltid av att Smilla är så morgonpigg. Sen sover jag alltid extra bra på båtar när det gungar lite smått så utvilade gick vi morgonen efter till vår "lyxfrukost" som ingick i sviten. Det visade sig vara champagnefrukost med a la carte servering av de varma rätterna.

Efter frukosten så var det dags att prova på Birkas SPA. Vi provade på en Duobehandling där både Jocke och jag fick massage, fotbehandling och ansiktsbehandling tillsammans. Väldigt mysigt att under 80 minuter få känna sig ompysslad tillsammans med den man älskar. Det var också första gången jag provade på massage med varma stenar.


Efter duobehandlingen fick vi juice, färska frukter och choklad för att försöka få tillbaka lite energi och orka gå de få stegen till utomhus jacuzzin som är helt underbar. Det är så härligt att ligga i den och blicka ut över Stockholms skärgård som man sakta glider förbi.


Även inomhus jacuzzin är trevlig och det bästa av allt var nog att vi var helt ensamma på hela spa-avdelningen! Det är fördelen att kunna åka en vanlig vardag!


Vi spenderade rätt många timmar på Spa:t och kände oss sen totalt avslappnade och rofyllda när vi steg av vid kajen i Stockholm på eftermiddagen.

Mina tips om ni ska kryssa med Birka Cruises:
-Kosta på er en lyxig hytt... det är bra mycket trevligare att ha stora fönster och en dubbelsäng istället för trånga hytter med 2 våningssängar! Tror heller inte att det finns obligatorisk champagne i de små hytterna ;-)
- Om ni har möjlighet, åk på en vardag eller en "vanlig" helg (ej lönehelg)!
- Boka in er på SPA!
- Hoppa över buffén och ät a la carte.

Jag vet inte om och när jag kommer att åka nästa gång. Men den här kryssningen blev lyckad och det var välbehövlig egentid för Jocke och mig efter en stressig vår.

Tack även till mina föräldrar som kunde komma till Stockholm och vara barnvakt till Smilla och Max!!!

Kram!

Inga kommentarer: