söndag 16 november 2014

Yes, I did it!

Jag har ju lovat att visa er projektet "måla om en vägg i sovrummet" och det ska jag nu äntligen göra! Vi hade en beige tapet som suttit sen vi flyttade in för 7 år sedan och den har jag varit så trött på, den gick lite åt det gula hållet och jag bestämde mig för att jag ville ha en liten varmare ton i sovrummet. Först ville jag vara lite crazy och ha en guldvägg men det var så svårt att hitta en bra färg så jag valde en varmare brun istället.

Eftersom jag hade beslutat att göra detta helt på egen hand så kände jag att jag hellre ville satsa på att måla väggen än att tapetsera. Jag fick känslan över att det skulle vara lättare att göra men nu i efterhand vet jag inte för det är mycket jobb med att spackla alla tapetskarvar, slipa och sen måla hela tapeten med tapetspärr så att inte den skulle börja lossna när det kom färg på den.

De två moment som jag var MEST nervös inför var själva momentet att åka till färgaffären och inhandla alla produkter som behövdes för det är så himla svårt när man har NOLL KOLL och det andra var just spacklingen som jag vet är lite krånglig att få till.

Jag valde ut butiken Caparol i Sundbyberg och åkte dit nervös och med en inköpslista som jag typ hade googlat fram... gissa om jag blev glad när det var två glada och hjälpsamma TJEJER som jobbade i butiken!!! All nervositet försvann och de var jätte gulliga och hjälpte mig att ta fram färg och alla tillbehör som behövdes.

 

Jag la täckpapp på golvet och flyttade undan möblerna och sen försökte jag fixa tapetskarvarna... det är svårt att veta när det är bra... så jag hade så himla tur att pappa precis kom förbi då så han kunde hjälpa mig!


Sen var det "bara" att måla på tapetspärren och sen två lager med täckfärg. Jag hade fått med en tejp för att tejpa lister och kanter och gissa vad bra det var! Man tror att man kan måla försiktigt nära listen men det är så himla lätt hänt att man slinter, lika med kläder... vaddå? Jag behöver väl inte byta om för jag ÄR försiktig... eller hur?! Två tröjor förstörde jag pga att jag fick målarfärg på dem :-(
Så ett tips är att ALLTID ta det säkra före det osäkra när du är ovan att måla!

Självklart gick det inte undvika att barnen ville hjälpa till att måla.


Jag blev jätte nöjd med resultatet och nu är det bara en ny säng, nya gardiner och lite annat fix som behövs!


Någon som kan tipsa om en bra säng som inte kostar allt för mycket?

1 kommentar:

Lina sa...

Åh så fint det blev, kanske ses nåt i v? Jobbar tyvärr mån -tisd : Men onsd kanske? kram kram