måndag 26 november 2012

MatHem gör livet enklare!

När man läser på Facebook så ser man att var och varannan vän är sjuk och lika är det här hemma. Båda barnen är hemma från dagis med ont i magen, huvudet och feber..... Jocke är också förkyld, ont i huvudet och halsen men jag har faktiskt klarat mig bra. Har många visningar nu så jag tror att jag inte tillåter mig själv att känna efter, ska klara kvällens visning också men sen är jag "ledig" i några dagar så det ska bli så skönt! Men slår vad om att jag kommer bli dålig då!

Jag ska passa på att tipsa om ett gott recept från MatHem som fanns i vår matkasse förra veckan. MatHem har ju haft gästspel av stjärnkrögaren Pontus Frithiof och med i kassen hade han lagt med ett recept och produkter till sin otroligt populära Fisk och Skaldjursgryta.


1 kg
1 st
2 st
1 kruka
4 dl 
1 förpackning
1 bit
1 st
2 dl 
1 st 
1 st 
250 gram
300 gram
300 gram
400 gram 
1 st
2 msk

1. Sätt ugnen på 125 grader.
Tvätta blåmusslorna noga, släng dem som inte sluter sig. Skala och grovhacka gul lök, vitlök och timjan. Hetta upp lite olivolja i en kastrull och fräs lök och timjan utan att det tar färg. Slå i musslorna och därefter halva vinflaskan. Koka under lock tills att skalen öppnat sig helt. Slå sedan av buljongen till en ny gryta eller kastrull och låt den koka upp.
2. Skala och riv ingefära. Kärna ur och finhacka chilipeppar. Tillsätt krossade tomater, ingefära, chili och kokosmjölk till buljongen. Låt koka i ca 30 min på svag värme. Smaka av med salt, peppar och lite råsocker för en bra balans.
3. Skär paprikan i fina trekanter och dela broccolin i små buketter. Hetta upp lite olivolja i en stekpanna och låt grönsakerna steka på medelstark värme, så att de behåller krisp och färg. Slå av på en tallrik med lite hushållspapper på. Dela champinjonerna i fyra delar, stek dem i smör och lite olja, slå av på samma tallrik. Salta och peppra grönsakerna.
4. Skär fisken i tärningar, salta och peppra och lägg dem i en ugnssäker form. Finhacka schalottenlöken och strö över fisktärningarna. Slå över resterande av
vinet och koka fisken i ugnen i 125 grader ca 7-8 min.
5. Slå i kokvätskan från fisken i grytan också. Tillsätt grönsakerna, räkorna,musslorna och vänd i fisken precis innan servering, försiktigt så bitarna ej går sönder.

Gott!!!

Inga kommentarer: