fredag 16 november 2012

Pannbiff med stekt lök

I veckans matpåse från MatHem så fanns ingredienser till en väldigt vanlig husmansrätt men jag har faktiskt aldrig lagat det förr så jag kände mig väldigt huslig i tisdags när jag ställde mig vid spisen och snodde ihop rätten "Pannbiff med stekt lök" och gott blev det också!

 

Här kommer receptet ifall det är fler som vill vara lite husliga, för 4 personer:

500 gram nötfärs
1 gul lök
1 ägg
1 dl mjölk
1/2 dl vatten
1 dl ströbröd
1 msk koncentrerad kalvfond
1 msk japansk soja
1/2 tsk salt
1/2 tsk svartpeppar
Smör och olivolja

1. Sätt ugnen på 150 grader och koka ca 800 gram potatis mjuk i lite saltat vatten. Skala den om du vill.
2. Biffar: Skala och finhacka löken. Blanda ägg, mjölk, vatten och ströbröd i en skål och låt det svälla någon minut. Hetta upp lite smör i en stekpanna och bryn löken utan att den tar färg.

3. Blanda färsen med löken, ströbrödsblandningen, kalvfond och soja. Salta och peppra och blanda ihop till en jämn smet. Forma 6-8 fina pannbiffar och stek dem sakta i smör och lite olja i en stekpanna på medelstark värme tills de är knaprigt gyllenbruna, 4-5 minuter på varje sida. Lägg över dem i en ugnsfast form och sätt in dem i ugnen ca 10 min.
4. Tillbehör: Skala löken och skär dem i tunna skivor. Stek dem gyllenbruna i smör, pudra över en nypa socker och ställ åt sidan. Lägg löken på pannbiffarna vid servering
 

Som tillbehör kan man ha ärtor och ättiksgurka.
Frysta ärtor värmer du bara i lite vatten i en kastrull på spisen.

För att få ättiksgurka: 
1/2 gurka
1/2 dl ättiksprit 
1 dl strösocker
1 1/2 dl vatten
Skiva gurka tunt med en mandolin eller osthyvel. Blanda ättika, vatten och socker i en skål, rör så att sockret löser sig. Lägg i gurkan och ställ kallt till servering.

Inga kommentarer: